Zwrot leków do apteki? Sprawdzamy, co mówią przepisy

„Po odejściu od kasy zwrotów nie przyjmujemy” – takie karteczki można znaleźć przy kasach w sklepach odzieżowych i nie tylko. Zgodnie z polskim prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu niewadliwego towaru, jeśli klient się rozmyślił. Jak sytuacja wygląda w przypadku leków? Czy możemy zwrócić w aptece lek, którego nie wykorzystaliśmy?

Zwrot leków w aptece

Jak wygląda proces zwracania leków do aptek i czy w ogóle można to robić? Załóżmy, że wykupiliśmy receptę na kilka opakowań leku, który przyjmujemy. W trakcie leczenia, nasz lekarz prowadzący decyduje się na zmianę dawki leku, albo proponuje leczenie inną substancją czynną. Co zrobić z opakowaniami leku, których nie zużyliśmy?

Ważne
Zgodnie z przepisami (Prawo farmaceutyczne – art. 96 ust.7) „produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne wydane z apteki nie podlegają zwrotowi”.

– Co do zasady, przepisy ograniczają możliwość zwrotu leków do aptek, przede wszystkim z uwagi na brak gwarancji, że warunki w jakich pacjent przechowywał produkt leczniczy były odpowiednie – tłumaczy Tomasz Leleno, rzecznik prasowy Naczelnej Izby Aptekarskiej.

Farmaceuta nie ma możliwości sprawdzenia w jakich warunkach były przechowywane leki i nie może przyjąć zwrotu, nawet gdy produkty jest oryginalnie zapakowany i nie przekroczył daty ważności. Podobnie sytuacja wygląda, gdy chcemy zwrócić inny preparat, bo się rozmyśliliśmy albo kupiliśmy nie ten, który chcieliśmy.

Warto jednak wiedzieć, że zgodnie z art. 96 ust. 8 Prawa Farmaceutycznego, przepis mówiący o niemożliwości zwrotów nie dotyczy produktu leczniczego lub wyrobu medycznego zwracanego aptece z powodu wady jakościowej, niewłaściwego ich wydania lub sfałszowania produktu leczniczego.

Wyłączenie leków ze zwrotów nie dotyczy m.in. przypadku wady jakościowej produktu leczniczego. W tej sytuacji farmaceuta przyjmuje od pacjenta wadliwy lek, jednak nie ma możliwości zwrotu pieniędzy za ten produkt. Odpowiedzialność w tym zakresie spoczywa więc najczęściej na koncernach farmaceutycznych, których wadliwe serie leków znalazły się w obrocie. Przede wszystkim dlatego, że przyczyn zaniedbania należy poszukiwać na etapie produkcji leków, a nie działalności prowadzonej przez apteki – dodaje rzecznik NIA.

Jeśli więc przeczytamy komunikat o wycofaniu serii leku, który aktualnie stosujemy, możemy zwrócić go do apteki, ale przygotujmy się na to, że nie od razu otrzymamy za niego zwrot kosztów. Proces ten może potrwać nawet kilka tygodni.

Zwrot przeterminowanych leków

Każdy z nas powinien regularnie przeglądać domową apteczkę i eliminować z niej leki przeterminowane czy nieużywane od dłuższego czasu. Co zrobić z takimi preparatami? Na pewno nie można ich wylewać do kanalizacji czy wyrzucać do “zwykłego” śmietnika. Takie działanie stanowi zagrożenie dla środowiska. Zamiast tego nieużywane/przeterminowane leki możemy oddać do apteki.

Najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do pobliskiej apteki wyposażonej w specjalny kontener na leki przeznaczone do utylizacji. Można do niego wrzucić preparaty w różnych postaciach (m.in. tabletki, kapsułki, syropy). Zdecydowana większość aptek posiada takie pojemniki, jednak nie wszystkie – tłumaczy rzecznik i dodaje – Apteka zainteresowana świadczeniem takiej usługi na rzecz pacjentów powinna zgłosić się do urzędu miasta i podpisać stosowną umowę. Otrzymuje odpowiedni pojemnik, który jest cyklicznie opróżniany przez firmę zajmującą się odbiorem odpadów.

Zanim więc udamy się do apteki z reklamówką niepotrzebnych leków, warto sprawdzić, czy świadczy ona takie usługi. Jeśli nie, to farmaceuta na pewno wskaże inną aptekę, która przyjmie od nas leki.

Źródło : http://www.medonet.pl/zdrowie,zwrot-lekow-do-apteki–sprawdzamy–co-mowia-przepisy,artykul,1734475.html?fbclid=IwAR1mOn7XanmQuzrlbJMPUjToCLJyNhmxIOEXr5tmB0ESbHjYc5l3Qnl6fO8