GIF: reklama aptek musi zostać uregulowana

„Zamierzamy uszczegółowić art. 94a prawa farmaceutycznego, który dotyczy reklamy aptek. Ten przepis funkcjonuje bez zmian od 10 lat a w tym czasie rynek bardzo się zmienił” – zapowiedziała Ewa Krajewska, niedawno powołana Główna Inspektor Farmaceutyczna.

Jak wyjaśniała GIF zamierza przygotować listę tego co reklamą apteki jest, a co nie. Dziś ten przepis budzi wiele kontrowersji. Dla przykładu farmaceuci boją się zamieszczać informację o tym, że w ich aptece można się zaszczepić przeciw COVID-19, bojąc się, że inspekcja farmaceutyczna weźmie to za reklamę. A ta jest zakazana.

Inspekcja farmaceutyczna ma przejść także pionizację – tak by uniknąć sytuacji, że w różnych częściach Polski wydaje się odmienne decyzje.

„Uregulowania wymaga także sprawa franczyzy” – dodała.

Jak wynika z przeglądu interwencji rzecznika MŚP to właśnie te zagadnienia są najczęściej podnoszone przez przedsiębiorców. „Naszą intencją jest pomoc przedsiębiorcom. Urzędnik musi stać się partnerem, a nie wrogiem biznesu” – podkreślał Jacek Cieplak, Zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. „Będziemy dążyć do rozwiązań mediacyjnych, tak by ewentualne spory rozwiązywać jak najszybciej” – wyjaśniał.

Z kolei Zdenek Blahuta, Executive Director, Europejska Federacja Izb Farmaceutycznych, Czechy, przypomniał, że problemy z rynkiem aptek nie dotyczą jedynie Polski. „Właśnie w Rumunii dotyczy się wielka dyskusja na temat przejmowania aptek przez sieci apteczne. Także rynek niemiecki gwałtownie się zmienia” – wyjaśniał.

Jego zdaniem wzorem mogą być za to Norwegia i Szewcja. „Tam bardzo dobrze rozwinęła się opieka farmaceutyczna, dzięki czemu nie tylko wykorzystano potencjał farmaceutów, ale także wzmocniono rolę aptek w systemie zdrowotnym” – mówił. – „Warto także podkreślić, że nie z samej marży żyje aptekarz”.

Zanotowano podczas panelu pt. „Prowadzenie aptek ogólnodostępnych w Polsce na tle krajów UE – wyzwania, perspektywy zmian” jaki odbył się podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Źródło: https://www.isbzdrowie.pl/2021/09/gif-reklama-aptek-musi-zostac-uregulowana/