GIF wstrzymuje reklamę Neosine Forte. Mogła wprowadzać w błąd w sprawie koronawirusa

Główny Inspektor Farmaceutyczny wydał decyzję wstrzymującą emisję telewizyjną reklamy leku Neosine Forte firmy Aflofarm. Spot sugerował, że lek może uchronić przed chorobą COVID-19, co jest wprowadzeniem odbiorców w błąd.

Wstrzymana reklama jeszcze kilka dni temu pokazywana była w telewizji. Jej akcja rozgrywała się w studiu telewizyjnym, w którym kobieta i mężczyzna rozmawiają o działaniu leku Neosine Forte. Mężczyzna zachwalał przeciwwirusowe działanie leku („To jedyne tabletki o podwójnej dawce. Działa na wirusy”), a w tym czasie w tle pojawiała się wizualizacja wirusów łudząco podobnych do koronawirusa.

– Wirusy te zmniejszają się i znikają stopniowo w taki sposób, że w czasie 00:25 w miejscu gdzie były czarne wirusy o charakterystycznym kształcie COVID-19, na pomarańczowo-czerwonej płaszczyźnie wykazano dwie niewielkie żółte plamki. Tym samym odbiorca reklamy otrzymuje przekaz, zgodnie z którym produkt leczniczych Neosine Forte tabletki wykazuje skuteczność wobec zakażeń koronawirusem lub może chronić przed takim zakażeniem – napisał w decyzji GIF.

Ta reklama wprowadza w błąd – uznał GIF. Widz może na jej podstawie wyrobić sobie przekonanie, że Neosine Forte jest skuteczny w walce z kowonawirusem COVID-19, co z kolei nie znajduje potwierdzenia w wiedzy medycznej. W czasie pandemii takie niedomówienia nie są akceptowalne, w związku z czym organ zakazał emisji w trybie natychmiastowym, bez możliwości przedstawienia przez Aflofarm swojego stanowiska.

– W analizowanym stanie faktycznym załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na bezpieczeństwo zdrowia i życia ludzkiego – uznał GIF.

Producent może zwrócić się do Głównego Inspektora Farmaceutycznego z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, na co ma 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Poprosiliśmy Aflofarm o skomentowanie decyzji. Producent nie zgadza się ani z rozstrzygnięciem, ani przyjętą procedurą, która umożliwiła mu zajęcia stanowiska.

– Treści wykorzystane w reklamie telewizyjnej, która stała się przedmiotem decyzji GIF, oparte są w całości na wskazaniach do stosowania leku, które zostały zatwierdzone przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych oraz które są zgodne z Charakterystyką Produktu Leczniczego (…). W żadnym miejscu (zarówno w warstwie wizualnej, jak i narracyjnej) przekaz reklamowy nie nawiązuje do koronawirusa COVID-19 – czytamy w skierowanym do nas piśmie.

Aflofarm będzie kwestionować w trybie postępowania sądowo-administracyjnego.

Źródło : https://www.money.pl/gospodarka/gif-wstrzymuje-reklame-neosine-forte-mogla-wprowadzac-w-blad-w-sprawie-koronawirusa-6495519849649793a.html