Podczas pandemii częściej rozmawiamy o farmaceutach

Coraz częściej w sieci mówimy o farmaceutach. Na ich pracę Polacy zwrócili uwagę głównie dzięki pandemii koronawirusa. Jak wynika z badań wykonanych na zlecenie Solgar Polska farmaceuta w social media wymieniany był jako jeden z niezbędnych zawodów.

Farmaceuci musieli w tym roku stanąć na pierwszej linii walki z pandemią. Wiosną, gdy większość Polaków miała obowiązek pozostania w domu, to między innymi apteki były otwarte, gwarantując dostęp do środków ochrony zdrowia. Miało to znaczący wpływ na dostrzeganie zawodu farmaceuty. Widać to między innymi w sieci www. 26 września obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Aptekarza.  Na zlecenie firmy Solgar Polska, Newspoint przeanalizował więc 93 000 wzmianek w mediach społecznościowych oraz 10 758 artykułów w portalach (marzec-sierpień 2019 i analogiczny okres 20200). Z badań wynika, że liczba publikacji na temat farmaceutów w portalach w badanym okresie 2020 była o prawie 70% wyższa porównując to z badanym okresem rok wcześniej. Zależność ta była jeszcze wyższa w social media. Ukazało się tam ponad 2,5 razy tyle publikacji w porównaniu do ubiegłego okresu. Dyskusja była najbardziej wzmożona w tego roku. Wzrost w publikacjach w portalach zaobserwowano w czerwcu, natomiast w social media w sierpniu. Wówczas słowa farmaceuta/aptekarz padały częściej w trakcie dyskusji o tym, czy dzieci powinny iść do szkół.

Na zlecenie Solgar Polska przeanalizowano także występowanie słowa farmaceuta/aptekarz z innymi zawodami. Od marca do sierpnia tego roku w mediach społecznościowych znacznie częściej niż w portalach wspominane były łącznie inne badane zawody. W obu przypadkach najczęściej pisano w publikacjach o lekarzach. Jednak w social media popularniejsza była fraza nauczyciel. Korelacja słowa farmaceuta z frazami koronawirus/ covid była znacznie silniejsza na portalach.

Z analizy wynika też, że zmianie uległy miejsca publikacji. Od marca do sierpnia 2019 r. o farmaceutach najczęściej pisały serwisy tematyczne poświęcone zdrowiu, farmacji. W analogicznym okresie tego roku aptekarze trafili do portali ogólnoinformacyjnych o większym zasięgu. Wraz z pojawieniem się zagrożeniem koronawirusem farmaceuci zaczęli się pojawiać w rozmowach w mediach społecznościowych na temat bezpieczeństwa, maseczek, zarażenia.

Solgar Polska jest dystrybutorem ponad 100 suplementów diety wysokiej jakości. Witaminy, minerały i zioła, wytwarzane są przez Solgar od 1947 roku.

*Badanie wykonała firma Newspoint na zlecenie Solgar Polska. Przeanalizowanych zostało 93000 wzmianek w mediach społecznościowych oraz 10 758 artykułów w portalach w dwóch okresach: 01.03.2019-31.08.2019, 01.03.2020-31.08.2020.