Czego szuka farmaceuta w sieci

Zachowania farmaceutów w sieci oraz ich ocena materiałów POS.

Co robi farmaceuta w sieci? Skąd czerpie wiedzę i gdzie najchętniej się szkoli? Agencja pharamamarketingowa NEKK wspólnie z grupą Neuca przeprowadziła badania, których wyniki są obszernym kompendium wiedzy na temat zachowań farmaceutów w przestrzeni internetowej, a także ich oceny poszczególnych działań marketingowych.   

 

Polski rynek farmaceutyczny odnotowuje stały wzrost i przedstawia obecnie wartość odpowiadającą około 1% naszego PKB. Częścią rynku farmaceutycznego jest rynek aptek. W Polsce działa ponad 12 tysięcy aptek  i punktów aptecznych(stan na koniec kwietnia 2020 r.). Badania zostały przeprowadzone w marcu b.r na grupie ponad 1100 farmaceutów i aptekarzy.

 

Polski farmaceuta jest zdecydowanie obecny w wirtualnej rzeczywistości – poszukuje tam wiedzy (produktowej i zawodowej), odwiedza portale społecznościowe,  oraz czyta branżowe blogi. Wiedzę na temat leków i suplementów farmaceuci i aptekarze czerpią głównie z internetu (prawie 87%).

W tym samym pytaniu tylko 7 % wskazało jako źródło wiedzy przedstawiciela handlowego, a 6% pisma branżowe. To pokazuje jak istotnym kanałem dotarcia do farmaceutów jest digital.  Jednocześnie zaledwie 26% pytanych wskazało, że korzysta z aplikacji mobilnych skierowanych do ich grupy zawodowej. Spośród aktywnych w tym zakresie farmaceutów najpopularniejsze wskazania to  „Pan Tabletka”, „magister farmacji”, „apteline”, czy „ktomalek.pl”. Część farmaceutów wskazuje także na grupy zawodowe na portalu facebook, czy bardziej branżowe aplikacje „Pharmindex”, czy „Pharm assistant”.

 

Zaskakujące jest, że ponad 70% farmaceutów nie korzysta z rozwiązań digitalowych. Oznacza to, że na rynku istnieje ogromny potencjał i miejsce dla nowych inicjatyw online skierowanych właśnie do tej grupy zawodowej. Warto również wspomnieć, że już ponad połowa farmaceutów za najbardziej pożądaną formę kształcenia wskazuje szkolenia on-line.

 

Druga część badań analizowanych przez agencję pharmamarketingową NEKK dotyczyła oceny materiałów POS przez farmaceutów.  Głównym wniosek z badania jest następujący: farmaceuta w materiałach POS dostrzega głównie funkcję sprzedażową. Wskazując na najskuteczniejsze narzędzia marketingowe w aptece zdecydowana większość badanych wskazała standardowe materiały POS t.j. gazetki, plakaty, oraz kule/kosze w strefie impulsowej.

 

97% badanych farmaceutów uważa, że materiały POS powinny pełnić funkcję sprzedażową. Badani chcieliby, by materiały POS szerzej realizowały funkcję informacyjną, wyręczając ich niejako w informowaniu pacjenta o cechach produktu. Spore grono farmaceutów uważa, że materiały POS nie są w stanie zastąpić rekomendacji ustnych wskazując wśród „materiałów wspierających sprzedaż” właśnie rekomendację farmaceuty.

 

Blisko 28% respondentów ankiety stwierdziła, ze POS w ich aptece w ogóle nie pełnią oczekiwanej przez nich roli wskazując na zbyt silny charakter sprzedażowy tych materiałów, lub ich niską oryginalność.

 

Badania analizowane przez NEKK pokazują jak ogromny potencjał jest w grupie farmaceutów, którzy coraz chętniej korzystają z dedykowanych im narzędzi digitalowych, a także materiałów POS. Tworząc nowe rozwiązania autorzy muszą przede wszystkim brać pod uwagę ich funkcjonalność oraz realny wpływ na ułatwienie pracy farmaceutom. Skuteczne materiały POS natomiast powinny zachowywać balans między funkcją sprzedażową, a informacyjną.

 

Zespół Dlafarmacji.pl